úterý 17. listopadu 2009

Klokaní deník XXXI.

Zajímáte se o koně? Ne? Většina Australanů také ne, dokud nepřijde den, kdy se jede Melbourne Cup. V Austrálii je to sportovní událost roku. Ve státě Victoria se kvůli dostihu vyhlašuje cosi jako státní svátek. Den před závodem všichni spekulují, čí kůň je víc hnědý (hnědí koně jsou statisticky úspěšnější) a konzultují, jak se který žokej asi vyspí. Následující den se nikdo na nic nesoustředí. Ve tři hodiny odpoledne to v práci zapíchne ta polovina obyvatel, která ještě nestojí ve frontách u sázkových kanceláří a všichni se pak sejdou v hospodách. Podupávají, zajišťují si výhled na plátna a obrazovky, tři minuty řvou jako zjednaní, polijí se pivem a jdou domů.

Protože jsem názoru, že atmosféru takové události je třeba prožít se vším všudy, začal jsem den předem shánět typy na vítěze. Tipů na vítěze jsem sesbíral 22 (což je obzvlášť divné, uvážíme-li fakt, že startovalo 21 koní). A tak jsem to udělal jinak. Pročetl jsem jména kobyl a narazil na jednu jménem Zavit (což je jistojistě Závit bez diakritiky). Řekl jsem si, že kůň toho jména jistě dře jako šroub, a že je v tom jménu obsaženo jakési nezlomné odhodlání a vzestupná tendence. A tak jsem absolvoval proceduru, proškrtal políčka a s důvěrou vložil svůj středeční oběd v sázku. Ve středu ve tři jsem podupával, zajišťoval si výhled na plátno, tři minuty řval jako zjednaný, polil se pivem a šel domů. Bez oběda.

8 komentářů:

Mauglí řekl(a)...

Já už nemůžu, když smíchem padám pod stůl, těžko to můžu dočíst do konce:DDDD

Duchy řekl(a)...

Na to není nic vtipného, mě to stálo oběd. Zítra si k obědu koupím koňský salám!

Anonymní řekl(a)...

Dvě poznámky:
1) Není nejsledovanější australskou sportovní událostí Australian Open?
2) Nepochopil jsem ten vtip, kdy používáš ypsilon ve slově "tipy" ("...na vítěze.")
Jinak Tvůj blog čtu nedlouho, však velmi rád (a pečlivě!). Neber to jako rýpání, ale nějak lameuju v pokeru na fb, tak se asi potřebuji vyprskat:)
Pepík

Duchy řekl(a)...

V první řadě, Pepíku, buď vítán a veleben, neboť je-li čtenář vzácnost, pak pečlivý čtenář je klenot. :)

Duchy řekl(a)...

A teď, velmi stručně k připomínkám :-)

1) Domnívám se, že nejpopulárnějším sportem v Austrálii je kriket, zejména pokud se hraje zápas s nejvěším rivalem New Zeelandem, ale tuto informaci jsem nabyl v ČR a nikoli tady a tak nemohu tvrdit, že to je pravda.

Jakkoli to není úplně přesná odpověď na tvojí připomínku, zapátral jsem v itnernetu a našel alespoň toto:
"Thoroughbred horse racing is the most attended spectator sport in Australia with almost 2 million admissions to the 379 racecourses throughout Australia in 2002–2003. Australians wager more than AUD$12 billion annually on Thoroughbred races through the Totalizator Agency Board (TAB) and bookmakers"

Moje předchozí tvrzení o tom, že jinak se Australané dostihům moc nevěnují tudíž není úplně pravda. Co ale je pravda, že normálně si nevšimneš, že by tu někdo sázel na koně, nebo že by se jel nějaký dostih nebo hrál nějaký zápas. A pak přijde Melbourne Cup a to nemůžeš nevidět, protože lidé mnohonásobně překračují kapacitu hospod a před TAB (zdejší sběrny sázek) se objeví fronty. S vyjímkou odbavení na letišti jsem tu ještě neviděl, že by se tu na něco někde stála fronta, čili to považuji za zcela mimořádné.

Není ode mě možná čisté hovořit o sportovní události roku, když tady jsem ani ne dva měsíce, to uznávám.

Konstrukce tohoto blogu je (a vždycky byla) velmi subjektivní a čtenář se tu musí spokojit s mýma krátkozrakýma očima. Tedy to, co píšu na blog, není podepřeno žádnou teorií, je to svědecká výpověď (= to, co dotyčný viděl, slyšel, cítil, ochutnal, hmatal,čichal a v mém případě také to, co slyšel od místních nebo tušil za rohem). O tom, jak taková výpověď umí být zavádějící není pochyb, a tak na za to prosím nedávejte ruku do ohně, protože jestli má moderní medicína s něčím problém, tak jsou to mj. právě plastické operace rukou.

Účelem není poskytnout statisticky správnou informaci, účelem je být vašimi smysly a uchovat si písemnou vzpomínku na dojmy o obyčejných věcech, které člověk jinak rychle zapomíná. Statistiku si můžete (stejně jako já později) přečíst doma v bedekru.

2) Jo, to mě samotného překvapilo, že to tam je. Nabízím proto 2 varianty vysvětlující, proč to tam je:

a) má to hluboký metaforický přesah, kdy jsem bloudil mezi novinovými články a fotkami žokejů, hledajíc toho správného typa, který se hodí na vítěze

b) píšu to zpravidla pozdě večer a dost rychle neboť padám únavou a chci se vyspat


Tak, snad tím byly reklamace uspokojeny :-D

To celé prosím nebudiž vnímáno jako prudká reakce uraženého vyhnance, já kritiku vítám a snažím se brát ji pro příště v úvahu. Jenže taky se hrozně rád hádám :-)

Jenom jediný druh reklamací tu patrně nebude nikdy vyslyšen, a to je totiž rozmístění čárek v textu. Neumím to, nikdy jsem to neuměl a vzdal jsem to. Dávám je tam, kde se mi líbí.

Anonymní řekl(a)...

Je třeba si zapamatovat: pokud Honza uvede text větou obsahující slovo "stručně", máme se na co těšit. :D
M.

Anonymní řekl(a)...

Pokud je odpověď na komentář ke článku natolik původnítextzastiňující (rozsahem nepochybně), že se z toho stane podobná nádhera, tak budu rýpat nadšeně dál :-)
Pepík
P.S. Australian Open byla střela hodně vedle (a z hodně velké dálky), přijmi prosím mou pokornou omluvu.

Duchy řekl(a)...

Netřeba se omlouvat. Je to důležitá lekce ohledně toho, že si nemůžu psát co chci, když to i někdo čte :-)

Budu na to dávat víc pozor, slibuju.